Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom

Tannkjøtt blødning årsaker, symptomer og behandling

Hvorfør blør tannkjøttet?

Vanligvis blør tannkjøttet på grunn av plakk ansamling. Når plakk ikke fjernes regelmessig, blir den til tannstein. Ubehandlet kan dette føre til mer avanserte former for tannkjøttsykdom (periodontitt).

Hvorfør blør tannkjøttet?

Blødning i Tannkjøttet

Blødning i tannkjøttet kan forekomme ved:

Gingivitt:

Dette er første stadie i tannkjøttsykdom. Plakk som ikke fjernes kan gi tegn på gingivitt. Bruk av myk tannbørste, tanntråd og regelmessig besøk hos tannlege vil kunne reversere gingivitt.

Blødning i tannkjøttet kan forekomme ved:

Gingivitt:

Tegn på gingivitt:

• Hovent tannkjøtt

• Øm tannkjøtt

• Blødning i tannkjøtt ved børsting

Tegn på gingivitt:

• Hovent tannkjøtt

• Øm tannkjøtt

• Blødning i tannkjøtt ved børsting

Medikamenter:

Blodfortynnende medikamenter kan også gi blødning av tannkjøttet. Disse medikamenter reduserer blodets evne til å koagulere, noe som kan føre til lettere blødning.

Medikamenter:

Ny Tannbørste:

Å bytte fra en myk tannbørste til en hard tannbørste er en vanlig årsak blødning fra tannkjøttet.

Ny Tannbørste:

Graviditet og Gingivitt:

Noen gravide kvinner opplever hovent tannkjøtt og blødning ved børsting av tenner. Dette er kjent som graviditetsgingivitt. Hormonelle endringer under graviditeten endrer kroppens respons på bakteriene som forårsaker tannkjøttsykdom. Symptomene gradvis forbedres etter graviditet.

Graviditet og Gingivitt:

Periodontitt:

Ved periodontitt er vevet rundt tennene betent. Dette kan medføre smerte, blødning og løsning av tennene.

Periodontitt: